Faalangst

Faalangst komt veel voor bij (hoog)gevoelige kinderen en jongeren. De grootste uitdaging is om dan te kunnen ontspannen en positief te denken.

De meest voorkomende problemen van (hoog)gevoelige kinderen en jongeren met faalangst zijn:

  • Dat ze bang zijn om fouten te maken
  • Dat ze vaak hoofdpijn of buikpijn hebben
  • Dat ze moeite hebben om zich te ontspannen en/of in slaap te vallen ’s avonds
  • Dat ze vaak twijfelen over zichzelf en tegen zichzelf zeggen dat ze dingen niet kunnen
  • Dat ze bang zijn dat anderen hen niet aardig vinden
  • Dat ze moeite hebben met nieuwe, onbekende situaties.
  • Dat ze boos op zichzelf worden als iets niet lukt
  • Dat ze moeite hebben om met kritiek om te gaan.

Maar dat hoeft niet zo te zijn! Stel je voor dat je kind..faalangst

  • Rustig kan blijven als iets moeilijk of spannend is
  • Om kan gaan met klachten zoals hoofdpijn, buikpijn en misselijkheid
  • Zich kan ontspannen
  • Weer lekker slaapt
  • Om kan gaan met kritiek
  • Makkelijker op nieuwe situaties af durft te stappen
  • Positief over zichzelf leert denken
  • Meer zelfvertrouwen heeft
  • Fouten durft te maken

Wat heeft je kind nodig om om te kunnen gaan met faalangst?

Het beheersen van de onderstaande vaardigheden:

  • rustig kunnen ademhalen en ontspannen
  • positief denken
  • nee durven zeggen
  • gevoelens kunnen aangeven en ermee omgaan
  • probleemoplossingsvaardigheden
  • complimenten geven aan zichzelf
  • hulp vragen

Dit kan je kind leren tijdens de begeleiding ‘Geloof in jezelf!’. Deze begeleiding wordt individueel gegeven.

Faalangst: praktische informatie over ‘Geloof in jezelf!

In deze faalangst begeleiding, begeleid ik jouw kind individueel  in gemiddeld 6-8 keer een uur. In deze bijeenkomsten wordt er gewerkt aan wat je kind wil leren door middel van gesprekken, creatieve oefeningen en lichaamsgerichte oefeningen (aanraking, massage (over de kleding heen), haptonomie, craniosacraal ontspanning, energetische oefeningen, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en psychomotorische oefeningen), afhankelijk van wat bij je kind past. Meestal is het zo dat per sessie het eerste half uur bestaat uit aanraken (daar ben je vaak als ouder bij) en het tweede half uur is wat actiever (lichaamsgericht, spel, creatief). Ik werk vaak eerst met aanraking, omdat aanraken ervoor zorgt dat kinderen meer bij hun gevoel komen, steviger in hun lijf komen, meer zelfvertrouwen krijgen, en daardoor ook makkelijker hun eigen oplossingen kunnen vinden. Of je er dit tweede half uur bij bent en ook meedoet, bekijken we even per keer. In het geval van jongeren, werk ik meestal het hele uur met de jongere alleen.

De kinderen/jongeren krijgen daarnaast opdrachten mee naar huis om de geleerde vaardigheden te oefenen in hun dagelijks leven en om hun zelfvertrouwen te bevorderen. De begeleiding wordt vooraf gegaan door een intakegesprek met ouders. Meestal vindt er tijdens de begeleiding ook nog een ouderbegeleidingsgesprek plaats (meestal na elke 4 sessies). De kosten worden geheel of gedeeltelijk vergoed door een groot aantal zorgverzekeraars. Voor de kosten kun je kijken onder vergoedingen.

Wil je dat jouw kind om kan gaan met faalangst, meld je kind dan hier aan. Ook voor vragen kun je contact met mij opnemen.

Comments are closed.