Een zelfzorg momentje voor minder stress en meer vitaliteit

Zelfzorg, ook wel goed voor jezelf zorgen, valt vaak niet mee. Over het algemeen zijn we druk en rennen/vliegen we door de dag heen. Veel mensen voelen zich daardoor doodmoe aan het einde van de dag, kunnen niet slapen door malende gedachten, of vallen juist direct in slaap en worden toch vermoeid wakker.

Vaak maken we geen tijd voor een zelfzorg momentje, terwijl het niet veel tijd hoeft te kosten en vooral heel veel oplevert. Deze momentjes kunnen bijvoorbeeld de volgende voordelen hebben:

  • meer energie
  • makkelijker en dieper slapen (omdat de stress door de dag heen niet oploopt in je lijf en tijdig weer daalt)
  • betere concentratie erna (en dus meer werk kunnen verzetten/efficiënter werken)
  • je grenzen en behoeften beter opmerken (waardoor je o.a. onnodige dingen op een dag kunt schrappen)

Zo’n zelfzorg momentje hoeft overigens niet lang te duren. Hieronder wat tips voor 1 minuut zelfzorg, 5-20 minuten zelfzorg en zelfzorg langer dan 60 minuten.

1 minuut zelfzorg

  • zelfzorguit het raam kijken
  • je ademhaling waarnemen
  • inademen door je neus en uitademen op een fff, ssss of mmm
  • luisteren naar de geluiden om je heen
  • rekken en strekken
  • jezelf afkloppen
  • droedelen

5-20 minuten zelfzorg

  • dansen
  • zingen of neuriën
  • een kaarsje aansteken
  • een kop thee drinken en de warmte van de mok in je handen voelen
  • een langere ademhalingsoefening of bodyscan (zie bijvoorbeeld de vgz mindfulness app)
  • tekenen
  • een tijdschrift/leuk artikel/boek lezen
  • een rondje wandelen
  • in de tuin zitten
  • op de bank zitten en voor je uit staren

60 minuten of meer

  • naar het strand
  • naar het bos
  • in bad liggen
  • een leuke workshop volgen (dans, creatief, schrijven, enz.)
  • naar de sauna
  • massage
  • tuinieren
  • uit eten
  • shoppen (als dit voor jou geen prikkels geeft, dit verschilt per persoon)

Genoeg mogelijkheden. En je kunt er vast nog meer bedenken. Kies vooral dingen waar jij blij van wordt. Dan werken ze het beste.

Posted in Algemeen, burnout, Psychosomatische klachten, Slaapproblemen, Vermoeidheid | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Een zelfzorg momentje voor minder stress en meer vitaliteit

Migraine en lichaamsgerichte therapie

De laatste tijd krijg ik erg veel mensen met migraine in mijn praktijk. Vaak valt daar wel wat aan te doen.

Mensen met migraine hebben vaak last van:

  • migraineErge hoofdpijn
  • De pijn zit meestal op 1 plek of aan 1 kant van het hoofd.
  • Misselijkheid, overgeven en extra gevoelig voor prikkels zijn (zoals bijvoorbeeld licht en geluid)
  • Kort voor de aanval zijn soms schitteringen, golvende beelden of flitsen te zien.
  • Vaak duurt de aanval zelf 4 uur tot 3 dagen
  • Stress kan een rol spelen in wanneer een aanval komt opzetten

Wat mij opviel in mijn praktijk was dat veel mensen met migraine vaak een heftige fysieke of emotionele gebeurtenis hebben meegemaakt. Je kunt hierbij denken aan een val, ongeluk (bijv auto ongeluk), bevalling of traumatische gebeurtenis.

Vanuit mijn werk is dit ook goed te verklaren. Door een fysieke of emotionele gebeurtenis komt er spanning op een bepaalde plek in ons bindweefsel te staan. Zeker als die plek in het hoofd of in de nek zit, geeft dit extra spanning in het hoofd. En die spanning kan weer een migraine aanval veroorzaken.

Soms komt migraine natuurlijk ook door andere oorzaken, zoals voeding, erfelijke factoren, of hormonen. Dan valt er door middel van lichaamsgerichte therapie niet zoveel aan te doen. Hoogstens het leren omgaan met stress. Maar is jouw migraine toevallig ontstaan na een fysieke of emotionele gebeurtenis, dan kunnen we samen uitzoeken of we er iets aan kunnen doen. Neem gerust contact met mij op om te overleggen.

Posted in Algemeen, lichaamsgerichte therapie, Pijnklachten, Psychosomatische klachten | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Migraine en lichaamsgerichte therapie

Klachten bij een op hol geslagen zenuwstelsel

Veel mensen hebben last van een op hol geslagen zenuwstelsel. Wat dat is, lees je hier.

Kort samengevat werkt het rempedaal in ons lijf dan niet meer zo goed. De zenuw die ervoor zorgt dat ons lichaam kan ontspannen en tot rust komt, is de ventrale tak van de nervus vagus. Deze ingewikkelde naam mag je snel weer vergeten;)

Als deze zenuw niet goed functioneert, dan kun je allerlei klachten krijgen. En als je een van de klachten behandelt, maar niet de zenuw weer goed laat functioneren, dan ontstaan er vervolgens vaak weer nieuwe klachten.

Klachten die je kunt hebben als deze zenuw niet goed werkt, zijn:

  • gespannen spieren
  • migraine
  • rugpijn en last van nek en schouders
  • gespannen kaken
  • tandenknarsen/kaakklemmen
  • koude handen en voeten
  • nervositeit
  • duizeligheid
  • boosheid
  • je down of hopeloos voelen
  • snel huilen
  • weinig energie
  • depressie
  • nachtmerries
  • slaapproblemen
  • veel piekeren
  • hyperventilatie
  • moeite met ademen
  • hoge bloeddruk
  • slechte spijsvertering
  • maagklachten
  • weinig eetlust of teveel eten
  • vaak de griep hebben
  • allergieën
  • moeite met concentreren
  • moeite met beslissingen nemen
  • veel last van je menstruatie
  • huidproblemen

En dit is maar een deel van de klachten die kunnen ontstaan doordat deze zenuw niet goed functioneert. Gelukkig kun je dit deel van het zenuwstelsel wel weer activeren, o.a. door lichaamsgerichte therapie.

Posted in Algemeen, burnout, Chronische hyperventilatie, Hyperventilatie, lichaamsgerichte therapie, Pijnklachten, Psychosomatische klachten, Slaapproblemen, trauma, Vermoeidheid | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Klachten bij een op hol geslagen zenuwstelsel

Interview met mij in het tijdschrift Flair

Onlangs werd ik geïnterviewd door het tijdschrift Flair voor de rubriek ‘#Ik heb Flair’ over mijn werk binnen Praktijk Puur zijn. Graag het hele interview lezen? Klik dan hier.

flair lichaamsgerichte therapie psycholoog

Posted in Algemeen, Geen categorie | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Interview met mij in het tijdschrift Flair

Spanningsklachten: een oefening om ze te verminderen

Veel mensen hebben last van pijn of spanningsklachten in hun lijf. Meestal leren we tijdens ons leven om daarmee om te gaan. Vaak doen we dat door de klachten te negeren, te bestrijden (dmv oefeningen, fysiotherapie, of massage) of ertegen te vechten (voornamelijk door boos te zijn op onszelf/onze klachten).

Door in feite de spanningsklachten weg te drukken of te negeren, blijven ze vaak juist voortbestaan. Het lijf voelt zich niet gehoord en blijft door middel van de klachten vaak roepen om aandacht. Dit kost vaak ook veel energie.

Ik vergelijk het altijd met een pingpongballetje op zee. Als de spanning het pingpongballetje is en we duwen het de hele tijd onder water, dan moeten we continu ons best doen. Als we het balletje er kunnen laten zijn, dan drijft het vanzelf een keer weg. Zo werkt het ook vaak met spanningsklachten.

In deze oefening leer je om de klachten er juist helemaal te laten zijn en te omarmen. Juist door de aandacht en ruimte die we er dan aan geven, worden de klachten juist minder.

Je kunt de oefening gewoon luisteren en dan wordt vanzelf duidelijk hoe. Het kan een uitdaging zijn om bij pijn of spanning te zijn, zonder er de strijd mee aan te gaan. Mocht je weerstand voelen, kijk dan of de weerstand er eerst helemaal mag zijn. Vaak komt er dan vanzelf ruimte om ook je klachten er helemaal te laten zijn. Een vergelijking: als je zorgt voor een ziek kind of huisdier, zorg je er net zolang met liefde voor als nodig is. En als diegene de volgende dag nog niet beter is, doe je dat weer. In feite mag je ook op die manier voor de plek in je lijf zorgen.

Heb je iets zeer traumatisch meegemaakt, voel dan even of het haalbaar voor je is om deze oefening te doen. Soms kan deze oefening namelijk dan leiden tot dissociatie, en dan kun je deze oefening beter doen onder begeleiding van iemand. Je kunt dan altijd contact met mij opnemen.

Als er nog vragen zijn, mail me dan gerust.

Lieve groet,

Leonie

Posted in Pijnklachten, Psychosomatische klachten, Vermoeidheid | Reacties uitgeschakeld voor Spanningsklachten: een oefening om ze te verminderen

Creatieve therapie

Bij creatieve therapie maken we gebruik van creatieve middelen om je probleem op te lossen.

creatieve therapieHet eerste wat mensen vaak tegen mij zeggen, is ‘maar ik ben helemaal niet creatief’. Maak je geen zorgen, ik ook niet;). Voor creatieve therapie hoef je gelukkig helemaal niet creatief te zijn. Het gaat er namelijk helemaal niet om hoe iets eruit komt te zien en meestal maken we ook niet ‘iets’. Het gaat er vooral om hoe je je voelt en wat je ervaart als je een opdracht doet. Het doen van de opdrachten kan onder andere zorgen voor:

  • het verwerken en loslaten van gevoelens en gebeurtenissen
  • rust brengen in ons lichaam en hoofd
  • inzicht geven in vragen waar we nog mee rondlopen

creatieve therapieBij creatieve therapie kunnen we onder andere werken met:

  • tekenen
  • schilderen
  • kleien/boetseren
  • collages maken

Creatieve therapie werkt voor jong en oud.

Posted in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Creatieve therapie

Na een burnout nooit meer de oude?

Regelmatig krijg ik mensen in mijn praktijk die een burnout hebben of er eentje hebben gehad in het verleden. Soms al vele jaren geleden.

burnoutVaak geven zij aan dat ze niet het gevoel hebben dat ze ooit nog de oude zijn geworden. Ze kunnen minder druk/stress aan dan voor hun burnout, hebben nog lichamelijke klachten, zijn soms ook nog sneller angstig of slapen minder goed dan voorheen. En regelmatig hoor ik ook dat ze zich nog snel opgejaagd/alert voelen.

Vaak wordt een burnout aangepakt dmv beweging en cognitieve gedragstherapie. Dit kan allebei zeker (deels) helpen. Door middel van cognitieve gedragstherapie kun je o.a. perfectionisme aanpakken en beperkende overtuigingen. Door middel van beweging wordt er vooral meer fysieke conditie opgebouwd.

Er bestaat alleen ook nog zoiets als ons onbewuste zenuwstelsel. Onbewust betekent dat het buiten ons bewustzijn om werkt. Dit onbewuste zenuwstelsel bestaat uit een gaspedaal en een rempedaal. Deze delen van het zenuwstelsel hebben we allebei nodig. Na/tijdens een burnout is het alleen zo dat ons lijf heel veel moeite heeft om van het gaspedaal terug te schakelen naar het rempedaal. Daardoor is het gaspedaal veel vaker actief dan het rempedaal en dit geeft allerlei klachten, omdat het lichaam niet voldoende kan herstellen/uitrusten.

Door middel van aanraking en een bepaalde vorm van ademhalen, kun je het rempedaal weer leren om actiever te worden, waardoor je lichaam weer kan herstellen/uitrusten. En op die manier kun je dan echt weer de oude worden.

Nog meer weten over het gas- en rempedaal, lees dan hier verder.

Posted in burnout | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Na een burnout nooit meer de oude?

Wat is jouw pad?

In de periode dat ik onbegrepen lichamelijke klachten had na een blindedarmoperatie, werd ik elke ochtend doodmoe en met pijn wakker. Aangezien niemand wist wat ik mankeerde, ben ik bij heel wat soorten hulpverleners geweest. Iedereen had een ander advies (bijvoorbeeld op het gebied van voeding, positief denken, beweging, leefstijl, enz.).  Deze adviezen volgde ik in het begin braaf op, in de hoop dat ik weer beter werd. Helaas hielp het meestal helemaal niets of slechts een klein beetje.

padOp een gegeven moment ging ik doen wat voor mij goed voelde. Ook al stond een ander daar niet achter. Toen kwam ik langzamerhand voor mijn gevoel weer op mijn eigen pad terecht en werd ik weer steeds gezonder. Ook toen vroeg ik zo af en toe wel hulp van buitenaf, maar dan zorgde ik wel dat ik een hulpverlener vond die mij hielp voelen wat ik zelf wilde.

Zeker als je (hoog)gevoelig bent, is het namelijk soms een flinke uitdaging om je eigen pad te blijven lopen. Aangezien je je goed in de ander kunt verplaatsen. Dit zie ik ook vaak terug in mijn praktijk. Dat mensen al heel veel adviezen hebben gekregen en er niet zoveel verder mee zijn gekomen.

Precies om die reden sta ik graag naast de ander en werk ik lichaamsgericht. Door lichaamsgerichte therapie ga je namelijk weer voelen wat jij wilt en wat jou helpt en kun je je eigen oplossingen vinden. Ik geloof namelijk niet in 1 methode of 1 oplossing, maar in het feit dat iedereen zijn/haar eigen pad mag volgen. En dat als je doet wat voor jou goed voelt, dat je dan weer kunt herstellen. 

Zeker als je last hebt van klachten, zoals pijn, burnout, vermoeidheid of overprikkeling, komt het bovenstaande je misschien wel bekend voor. Heb je het gevoel dat ik je misschien wel verder kan helpen, dan ben je van harte welkom! En voel je nadat je dit leest, dat iets anders jou kan helpen, dan wens ik je toe dat je daarvoor kunt gaan!

Posted in Algemeen, burnout, hooggevoeligheid, Pijnklachten, Psychosomatische klachten, Vermoeidheid | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Wat is jouw pad?

Trauma na zwangerschap of bevalling

In mijn praktijk komen regelmatig vrouwen die een trauma hebben overgehouden aan hun zwangerschap of bevalling. Vaak is dit een onderwerp waarover niet gesproken wordt, terwijl het wel een grote invloed kan hebben op je leven. 

Vrouwen houden regelmatig onder andere een trauma over aan de volgende gebeurtenissen:

  • traumaeen arts die niet respectvol met hen is omgegaan
  • een bevalling die (plotseling) niet voorspoedig verliep
  • een lange medische weg om een kindje te krijgen
  • miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Vaak krijgen vrouwen te horen dat ze blij mogen zijn dat ze nu een gezond kindje hebben en wordt daarmee de pijn, boosheid en het verdriet wat er is geweest ontkend. Terwijl juist die erkenning van wat je hebt meegemaakt zo belangrijk is. Hopelijk helpt het je om te weten dat je zeker niet de enige bent.

Symptomen van trauma

Mocht je trauma overgehouden hebben aan je zwangerschap of bevalling, dan herken je mogelijk meerdere van onderstaande symptomen (dit kan ook nog jaren later zo zijn):

  • altijd gespannen of alert zijn
  • bekkenklachten
  • vermoeidheid (en dan niet alleen door het gebrek aan slaap;) )
  • heftige emoties voelen (bijvoorbeeld, angst, woede, boosheid of verdriet) of juist helemaal niet
  • regelmatig terugdenken aan wat er gebeurd is, of beelden ervan zien

Door middel van lichaamsgerichte therapie en gesprek is het vaak mogelijk om dit te verwerken. Ik raak over de kleding aan (o.a. meestal de onderbuik, in ieder geval niet bij de geslachtsdelen) en alleen als dat voor jou oke is. Als aanraken van bijvoorbeeld je buik (nog) te heftig voelt, dan zijn er ook andere manieren waarmee we er samen mee aan de slag kunnen. 

Wil je graag meer weten, neem dan gerust contact op.

Posted in trauma | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Trauma na zwangerschap of bevalling

Zelfcompassie

Zelfcompassie is in feite het hebben van begrip oftewel compassie voor jezelf. 

Vaak kunnen we heel goed begrip voor de ander opbrengen, maar als onszelf iets vervelends overkomt, dan zijn we vaak hard voor onszelf. En daardoor wordt het nare gevoel als gevolg van wat we meemaken in feite alleen maar versterkt. 

Hoe meer compassie we voor onszelf kunnen opbrengen, hoe meer zelfvertrouwen we vaak krijgen. Dit komt doordat ons zelfvertrouwen dan minder afhankelijk wordt van vergelijking met hoe goed anderen iets doen. Als je weet dat je altijd op jezelf kunt bouwen op moeilijke momenten, dan is het veel makkelijker om met uitdagingen om te gaan, voor jezelf op te komen en om goed voor jezelf te zorgen. 

Wil je weten hoe het met jouw zelfcompassie gesteld is, dan kun je hier de test doen. 

Zelfcompassie vergroten

Zelfcompassie kun je zelf vergroten. Een mooi boek wat hierover gaat is het boek ‘Zelfcompassie‘ van Kristin Neff. Hieronder alvast een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kunt:

-wat helpt jou om compassie te hebben voor jezelf? Hieronder een aantal suggesties die zouden kunnen helpen:

  • zelfcompassieje handen op je hart leggen en daar naartoe ademen
  • je hand op je buik leggen en daar naartoe ademen
  • even je handen op je eigen schouders leggen, alsof je jezelf een knuffel geeft
  • even met je handen over je beide armen wrijven

-verder kun je iets aardigs tegen jezelf zeggen. Kristin Neff geeft aan dat het slim is om hierbij 3 stappen aan te houden, een voorbeeld:

  • Mindfulness: Wat rot dat mij dit overkomt
  • Gedeelde menselijkheid: Ik ben niet de enige die dit overkomt (zodat je je niet alleen voelt)
  • Vriendelijkheid voor jezelf: Wat heb ik nu nodig? Wat helpt mij om me beter te voelen op dit moment?

-en als laatste kun je eens nagaan wat jij kunt doen om beter voor jezelf te zorgen in je dagelijks leven. Wat voedt jou? Waar word jij blij van? 

Heel veel succes! En wil je graag een beetje hulp, dan ben je van harte welkom. 

 

Posted in Algemeen, burnout, hooggevoeligheid, Pijnklachten, Psychosomatische klachten, Slaapproblemen, Vermoeidheid | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Zelfcompassie