Spanningsklachten: een oefening om ze te verminderen

Veel mensen hebben last van pijn of spanningsklachten in hun lijf. Meestal leren we tijdens ons leven om daarmee om te gaan. Vaak doen we dat door de klachten te negeren, te bestrijden (dmv oefeningen, fysiotherapie, of massage) of ertegen te vechten (voornamelijk door boos te zijn op onszelf/onze klachten).

Door in feite de spanningsklachten weg te drukken of te negeren, blijven ze vaak juist voortbestaan. Het lijf voelt zich niet gehoord en blijft door middel van de klachten vaak roepen om aandacht. Dit kost vaak ook veel energie.

Ik vergelijk het altijd met een pingpongballetje op zee. Als de spanning het pingpongballetje is en we duwen het de hele tijd onder water, dan moeten we continu ons best doen. Als we het balletje er kunnen laten zijn, dan drijft het vanzelf een keer weg. Zo werkt het ook vaak met spanningsklachten.

In deze oefening leer je om de klachten er juist helemaal te laten zijn en te omarmen. Juist door de aandacht en ruimte die we er dan aan geven, worden de klachten juist minder.

Je kunt de oefening gewoon luisteren en dan wordt vanzelf duidelijk hoe. Het kan een uitdaging zijn om bij pijn of spanning te zijn, zonder er de strijd mee aan te gaan. Mocht je weerstand voelen, kijk dan of de weerstand er eerst helemaal mag zijn. Vaak komt er dan vanzelf ruimte om ook je klachten er helemaal te laten zijn. Een vergelijking: als je zorgt voor een ziek kind of huisdier, zorg je er net zolang met liefde voor als nodig is. En als diegene de volgende dag nog niet beter is, doe je dat weer. In feite mag je ook op die manier voor de plek in je lijf zorgen.

Heb je iets zeer traumatisch meegemaakt, voel dan even of het haalbaar voor je is om deze oefening te doen. Soms kan deze oefening namelijk dan leiden tot dissociatie, en dan kun je deze oefening beter doen onder begeleiding van iemand. Je kunt dan altijd contact met mij opnemen.

Als er nog vragen zijn, mail me dan gerust.

Lieve groet,

Leonie

Posted in Pijnklachten, Psychosomatische klachten, Vermoeidheid | Reacties uitgeschakeld voor Spanningsklachten: een oefening om ze te verminderen

Creatieve therapie

Bij creatieve therapie maken we gebruik van creatieve middelen om je probleem op te lossen.

creatieve therapieHet eerste wat mensen vaak tegen mij zeggen, is ‘maar ik ben helemaal niet creatief’. Maak je geen zorgen, ik ook niet;). Voor creatieve therapie hoef je gelukkig helemaal niet creatief te zijn. Het gaat er namelijk helemaal niet om hoe iets eruit komt te zien en meestal maken we ook niet ‘iets’. Het gaat er vooral om hoe je je voelt en wat je ervaart als je een opdracht doet. Het doen van de opdrachten kan onder andere zorgen voor:

  • het verwerken en loslaten van gevoelens en gebeurtenissen
  • rust brengen in ons lichaam en hoofd
  • inzicht geven in vragen waar we nog mee rondlopen

creatieve therapieBij creatieve therapie kunnen we onder andere werken met:

  • tekenen
  • schilderen
  • kleien/boetseren
  • collages maken

Creatieve therapie werkt voor jong en oud.

Posted in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Creatieve therapie

Na een burnout nooit meer de oude?

Regelmatig krijg ik mensen in mijn praktijk die een burnout hebben of er eentje hebben gehad in het verleden. Soms al vele jaren geleden.

burnoutVaak geven zij aan dat ze niet het gevoel hebben dat ze ooit nog de oude zijn geworden. Ze kunnen minder druk/stress aan dan voor hun burnout, hebben nog lichamelijke klachten, zijn soms ook nog sneller angstig of slapen minder goed dan voorheen. En regelmatig hoor ik ook dat ze zich nog snel opgejaagd/alert voelen.

Vaak wordt een burnout aangepakt dmv beweging en cognitieve gedragstherapie. Dit kan allebei zeker (deels) helpen. Door middel van cognitieve gedragstherapie kun je o.a. perfectionisme aanpakken en beperkende overtuigingen. Door middel van beweging wordt er vooral meer fysieke conditie opgebouwd.

Er bestaat alleen ook nog zoiets als ons onbewuste zenuwstelsel. Onbewust betekent dat het buiten ons bewustzijn om werkt. Dit onbewuste zenuwstelsel bestaat uit een gaspedaal en een rempedaal. Deze delen van het zenuwstelsel hebben we allebei nodig. Na/tijdens een burnout is het alleen zo dat ons lijf heel veel moeite heeft om van het gaspedaal terug te schakelen naar het rempedaal. Daardoor is het gaspedaal veel vaker actief dan het rempedaal en dit geeft allerlei klachten, omdat het lichaam niet voldoende kan herstellen/uitrusten.

Door middel van aanraking en een bepaalde vorm van ademhalen, kun je het rempedaal weer leren om actiever te worden, waardoor je lichaam weer kan herstellen/uitrusten. En op die manier kun je dan echt weer de oude worden.

Nog meer weten over het gas- en rempedaal, lees dan hier verder.

Posted in burnout | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Na een burnout nooit meer de oude?

Wat is jouw pad?

In de periode dat ik onbegrepen lichamelijke klachten had na een blindedarmoperatie, werd ik elke ochtend doodmoe en met pijn wakker. Aangezien niemand wist wat ik mankeerde, ben ik bij heel wat soorten hulpverleners geweest. Iedereen had een ander advies (bijvoorbeeld op het gebied van voeding, positief denken, beweging, leefstijl, enz.).  Deze adviezen volgde ik in het begin braaf op, in de hoop dat ik weer beter werd. Helaas hielp het meestal helemaal niets of slechts een klein beetje.

padOp een gegeven moment ging ik doen wat voor mij goed voelde. Ook al stond een ander daar niet achter. Toen kwam ik langzamerhand voor mijn gevoel weer op mijn eigen pad terecht en werd ik weer steeds gezonder. Ook toen vroeg ik zo af en toe wel hulp van buitenaf, maar dan zorgde ik wel dat ik een hulpverlener vond die mij hielp voelen wat ik zelf wilde.

Zeker als je (hoog)gevoelig bent, is het namelijk soms een flinke uitdaging om je eigen pad te blijven lopen. Aangezien je je goed in de ander kunt verplaatsen. Dit zie ik ook vaak terug in mijn praktijk. Dat mensen al heel veel adviezen hebben gekregen en er niet zoveel verder mee zijn gekomen.

Precies om die reden sta ik graag naast de ander en werk ik lichaamsgericht. Door lichaamsgerichte therapie ga je namelijk weer voelen wat jij wilt en wat jou helpt en kun je je eigen oplossingen vinden. Ik geloof namelijk niet in 1 methode of 1 oplossing, maar in het feit dat iedereen zijn/haar eigen pad mag volgen. En dat als je doet wat voor jou goed voelt, dat je dan weer kunt herstellen. 

Zeker als je last hebt van klachten, zoals pijn, burnout, vermoeidheid of overprikkeling, komt het bovenstaande je misschien wel bekend voor. Heb je het gevoel dat ik je misschien wel verder kan helpen, dan ben je van harte welkom! En voel je nadat je dit leest, dat iets anders jou kan helpen, dan wens ik je toe dat je daarvoor kunt gaan!

Posted in Algemeen, burnout, hooggevoeligheid, Pijnklachten, Psychosomatische klachten, Vermoeidheid | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Wat is jouw pad?

Trauma na zwangerschap of bevalling

In mijn praktijk komen regelmatig vrouwen die een trauma hebben overgehouden aan hun zwangerschap of bevalling. Vaak is dit een onderwerp waarover niet gesproken wordt, terwijl het wel een grote invloed kan hebben op je leven. 

Vrouwen houden regelmatig onder andere een trauma over aan de volgende gebeurtenissen:

  • traumaeen arts die niet respectvol met hen is omgegaan
  • een bevalling die (plotseling) niet voorspoedig verliep
  • een lange medische weg om een kindje te krijgen
  • miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Vaak krijgen vrouwen te horen dat ze blij mogen zijn dat ze nu een gezond kindje hebben en wordt daarmee de pijn, boosheid en het verdriet wat er is geweest ontkend. Terwijl juist die erkenning van wat je hebt meegemaakt zo belangrijk is. Hopelijk helpt het je om te weten dat je zeker niet de enige bent.

Symptomen van trauma

Mocht je trauma overgehouden hebben aan je zwangerschap of bevalling, dan herken je mogelijk meerdere van onderstaande symptomen (dit kan ook nog jaren later zo zijn):

  • altijd gespannen of alert zijn
  • bekkenklachten
  • vermoeidheid (en dan niet alleen door het gebrek aan slaap;) )
  • heftige emoties voelen (bijvoorbeeld, angst, woede, boosheid of verdriet) of juist helemaal niet
  • regelmatig terugdenken aan wat er gebeurd is, of beelden ervan zien

Door middel van lichaamsgerichte therapie en gesprek is het vaak mogelijk om dit te verwerken. Ik raak over de kleding aan (o.a. meestal de onderbuik, in ieder geval niet bij de geslachtsdelen) en alleen als dat voor jou oke is. Als aanraken van bijvoorbeeld je buik (nog) te heftig voelt, dan zijn er ook andere manieren waarmee we er samen mee aan de slag kunnen. 

Wil je graag meer weten, neem dan gerust contact op.

Posted in trauma | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Trauma na zwangerschap of bevalling

Zelfcompassie

Zelfcompassie is in feite het hebben van begrip oftewel compassie voor jezelf. 

Vaak kunnen we heel goed begrip voor de ander opbrengen, maar als onszelf iets vervelends overkomt, dan zijn we vaak hard voor onszelf. En daardoor wordt het nare gevoel als gevolg van wat we meemaken in feite alleen maar versterkt. 

Hoe meer compassie we voor onszelf kunnen opbrengen, hoe meer zelfvertrouwen we vaak krijgen. Dit komt doordat ons zelfvertrouwen dan minder afhankelijk wordt van vergelijking met hoe goed anderen iets doen. Als je weet dat je altijd op jezelf kunt bouwen op moeilijke momenten, dan is het veel makkelijker om met uitdagingen om te gaan, voor jezelf op te komen en om goed voor jezelf te zorgen. 

Wil je weten hoe het met jouw zelfcompassie gesteld is, dan kun je hier de test doen. 

Zelfcompassie vergroten

Zelfcompassie kun je zelf vergroten. Een mooi boek wat hierover gaat is het boek ‘Zelfcompassie‘ van Kristin Neff. Hieronder alvast een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kunt:

-wat helpt jou om compassie te hebben voor jezelf? Hieronder een aantal suggesties die zouden kunnen helpen:

  • zelfcompassieje handen op je hart leggen en daar naartoe ademen
  • je hand op je buik leggen en daar naartoe ademen
  • even je handen op je eigen schouders leggen, alsof je jezelf een knuffel geeft
  • even met je handen over je beide armen wrijven

-verder kun je iets aardigs tegen jezelf zeggen. Kristin Neff geeft aan dat het slim is om hierbij 3 stappen aan te houden, een voorbeeld:

  • Mindfulness: Wat rot dat mij dit overkomt
  • Gedeelde menselijkheid: Ik ben niet de enige die dit overkomt (zodat je je niet alleen voelt)
  • Vriendelijkheid voor jezelf: Wat heb ik nu nodig? Wat helpt mij om me beter te voelen op dit moment?

-en als laatste kun je eens nagaan wat jij kunt doen om beter voor jezelf te zorgen in je dagelijks leven. Wat voedt jou? Waar word jij blij van? 

Heel veel succes! En wil je graag een beetje hulp, dan ben je van harte welkom. 

 

Posted in Algemeen, burnout, hooggevoeligheid, Pijnklachten, Psychosomatische klachten, Slaapproblemen, Vermoeidheid | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Zelfcompassie

Energetische therapie

Binnen de behandelingen die ik geef, maak ik ook veel gebruik van energetische therapie. Dit doe ik in mijn praktijk of op afstand. Energetische therapie bestaat uit oefeningen en uit energetisch werken met blokkades. 

Energetische therapie, de technieken 

  • lichaamswerkGronden: diverse oefeningen om je contact met de aarde te verstevigen, zodat je je steviger voelt en makkelijker kunt loslaten
  • Het opsporen van blokkades: In het lichaam kan ik voelen waar de emoties zijn opgeslagen in je lijf. Zodat we samen de juiste plekken kunnen helen. Dit doe ik door energetisch ‘aan te raken’, terwijl je hier bent of op afstand.
  • Oefeningen in het voelen van basisveiligheid, ruimte, grenzen, individualiteit en (zelf)vertrouwen.
  • Ademoefeningen: zowel actieve (waarbij je je ademhaling stuurt) als passieve oefeningen (waarbij je je ademhaling volgt). 

Door deze oefeningen en het behandelen van blokkades leer je om het contact met je lichaam te verdiepen. Hierdoor kun je beter voelen wie je echt bent en het geeft het inzichten. Daarnaast kom je daardoor meer in contact met je intuïtie,  talenten, eigenliefde en kracht.

 

Posted in Algemeen | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Energetische therapie

Healing touch

Healing Touch is een combinatie van aanraken en healing. Het is in feite een vorm van energetische therapie waarbij ik met of zonder aanraking je klachten behandel. Het draagt onder andere bij aan het balanceren van het fysieke, emotionele, mentale en spirituele welzijn. En is vooral gericht op het activeren van je zelfhelend vermogen. Net zoals craniosacraal ontspanning dat doet, maar dan op een meer energetische manier.

Het is ooit ontwikkeld door een verpleegkundige die meer wilde doen voor het welzijn van haar patiënten. Zij heette Janet Mentgen.

Healing Touch, zo gaat het in zijn werk

healingTijdens de behandeling die ik geef, gebruik ik mijn handen om energetische blokkades op te sporen en die breng ik dan weer in beweging en maak ik schoon. Hierdoor wordt je zelfhelend vermogen gestimuleerd. Dit zorgt voor meer balans en ontspanning. Verder kunnen door het oplossen van de blokkades en de aanraking, gevoelens naar boven komen die te maken hebben met bepaalde gebeurtenissen in je leven. Dit kan soms emoties losmaken, waardoor je ze vervolgens los kunt laten.

Ook bij trauma en bij moeite met aanraken is dit een fijne methode, omdat ik niet perse hoef aan te raken.

Healing Touch is geschikt voor alle leeftijden en maakt vaak onderdeel uit van de behandeling die ik geef binnen de lichaamsgerichte therapie.

Meer weten?

Hier vind je twee filmpjes van wat het inhoudt en hoe een behandeling er ongeveer uit ziet:

filmpje 1
filmpje 2

Posted in Algemeen | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Healing touch

Tips bij faalangst voor ouders en leerkrachten

Faalangst komt heel vaak voor, zeker 1 op de 5 kinderen en jongeren hebben er last van. Kinderen met faalangst vragen meestal veel om bevestiging en krijgen dit ook vaak vanuit de omgeving. Meestal werkt deze bevestiging helaas niet of averechts, omdat een kind op die manier op zijn/haar omgeving gaat vertrouwen in plaats van op zichzelf. 

Er zijn een aantal handige tips die je als ouder of leerkracht kunt toepassen, die zeker verbetering kunnen geven.

Tips bij faalangst

  • Kinderen met faalangst zeggen vaak ‘maakt mij niet uit‘ of ‘weet ik niet‘. Dit is een manier om geen keuze te hoeven maken en dus ook niets ‘fout’ te zeggen. Als een kind dit doet, kun je antwoorden met ‘je mag toch kiezen’ of ‘denk nog maar even na en dan hoor ik het later wel’. Op deze manier gaan ze leren om toch te kiezen en dat hun mening er wel toe doet. Zijn kinderen nog heel jong, dan kan het soms helpen om 2 keuzes te geven en ze daaruit te laten kiezen.
  • Vaak vragen kinderen om oplossingen als ze ergens op vastlopen. Wat dan kan helpen, is om eerst begrip te tonen voor de emotie (zie ook tip 1 bij de tips voor meer zelfvertrouwen, hoe je dat het beste kunt doen). Vervolgens kun je vragen ‘hoe wil jij het zelf oplossen?’, ‘Wat denk je zelf dat een goede oplossing is’. Zelfs als een kind een oplossing geeft, waarvan jij als volwassene denkt dat die niet werkt, mag je een kind die oplossing toch laten uitvoeren. Mocht ie inderdaad niet werken, dan kun je wederom begrip tonen en vervolgens vragen wat dan mogelijk een andere oplossing zou kunnen zijn. Zo leert een kind dat ‘fouten’ maken helemaal niet zo erg is en dat hij/zij die altijd weer zelf kan oplossen
  • faalangstKinderen met faalangst zijn vaak negatief over hun eigen resultaten. De neiging zal zijn om daar gelijk tegenin te gaan, je wilt immers graag dat een kind een positief beeld heeft van zichzelf. Het nadeel van er gelijk tegenin gaan, is dat een kind niet leert om eerlijk naar zijn/haar eigen resultaat te kijken. Een voorbeeld: ‘mijn tekening is echt lelijk’. Wat je dan kunt doen: ‘Wat jammer dat je hem niet mooi vindt’. ‘Wat vind je er precies lelijk aan?’. Dit zet kinderen alvast aan het denken. En vaak helpt het uitspreken van wat er lelijk is door een kind al om ook te kijken wat er wel mooi is (het is immers nooit helemaal lelijk/slecht/mislukt). Doet een kind dat nog niet vanzelf, dan kun je vervolgens vragen ‘En wat vind je er mooi aan?’. Vindt het kind er niets mooi aan, dan kun je als volwassene alsnog benoemen wat jij er precies mooi aan vindt.
  • Kinderen zeggen vaak dat ze iets niet kunnen, in de vorm van ‘ik kan dat niet‘. Het helpt om ze te leren dat je dingen in stapjes leert en dat je dingen dus ‘nog’ niet kan. Een mooi filmpje hierover voor kinderen, vind je hier. En voor jongeren is dit een mooi filmpje. 
    Je kunt verder nog eens met een kind nagaan wat het eerder niet kon en nu wel en hoe het dat geleerd heeft.
  • Bespreek ook eens met een kind dat je in heel veel dingen goed kan zijn en dat iedereen andere kwaliteiten heeft. Je kunt naast school immers ook o.a. goed zijn in hobby, sport, kennis en vaardigheden in de natuur en omgang met anderen. En ook die kwaliteiten kun je gebruiken om later je beroep van te maken.

Heb je nog waardevolle tips? Laat het me dan gerust weten. 

En wil je graag wat meer hulp voor je kind bij faalangst, dan ben je van harte welkom!

Posted in Faalangst, hooggevoeligheid | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Tips bij faalangst voor ouders en leerkrachten

Tips om beter te slapen

Veel mensen hebben moeite met slapen. Soms met inslapen, soms met doorslapen en soms met allebei. Slecht slapen heeft vaak 1 of meerdere oorzaken:

  • slaapproblemenje kunt nooit helemaal ontspannen
  • je hebt iets naars meegemaakt, wat je uit je slaap houdt of waar je veel over droomt
  • je kunt gebeurtenissen/emoties van de dag lastig of niet loslaten
  • er spelen veel dingen in je leven die stress veroorzaken

Tips om beter te slapen

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om beter te slapen. Afhankelijk van wat de oorzaak is, zal de ene tip voor jou beter werken dan de andere. Kijk vooral welke tip jou aanspreekt, die zal dan waarschijnlijk ook het beste bij je passen.

  • slecht slapen wordt vaak veroorzaakt door te weinig rustmomentjes door de dag heen. Het brein kan daardoor nooit ontspannen en blijft ook ’s nachts op ‘aan’ staan. Als dit langere tijd duurt, kun je ook last hebben van een op hol geslagen zenuwstelsel. Door op vaste tijden even korte pauzes te houden (even voor je uitstaren, even een ommetje maken, even focussen op je ademhaling) leert je brein weer tot rust te komen. Daarnaast werk je daardoor vaak ook effectiever
  • heb je moeite om emoties/gebeurtenissen los te laten, dan kan het helpen om te voelen waar in je lijf je de emotie voelt. Vervolgens sta je er bij stil zonder de emotie te willen veranderen of te willen laten verdwijnen. Hierdoor wordt de emotie vaak eerst iets groter en daarna zal ie zakken of voel je welke oplossing je zal helpen
  • heb je iets naars meegemaakt, dan kan het helpen om daarover te schrijven of te tekenen. En zo nodig hulp te zoeken
  • je kunt je afvragen wat er stress veroorzaakt in je leven en wat je daaraan wilt/kunt doen. Al dan niet met hulp
  • verder kunnen oefeningen helpen om te ontspannen, zoals deze. Een andere oefening om te ontspannen, is deze: focussen op je ademhaling: leg je handen op de plek waar je je ademhaling voelt en adem daarheen. Als je ademhaling verschuift, verschuif je je handen mee. Het doel is niet om naar je buik te ademen, puur om je ademhaling te volgen
  • een kalmerende ademhaling voor het zenuwstelsel is de volgende: adem in door je neus en adem net ietsje langer uit (dan in) door je neus. Hou dit 1 tot 5 minuten aan. Als je tussendoor de behoefte voelt om even door je mond te ademen of even normaal te ademen, dan mag dat

Heb je nog handige tips? of wil je graag wat hulp? Lees dan hier verder over hulp bij slaapproblemen.

 

Posted in Slaapproblemen | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Tips om beter te slapen