Burnout? Volg je hart!

Een burnout komt erg vaak voor bij vrouwen. Dit merk ik ook in mijn praktijk. Het vervelende van een burnout is dat je onder andere vaak last hebt van extreme vermoeidheid, gejaagdheid, slaapproblemen, weinig zelfvertrouwen, piekeren, slechte concentratie en somberheid.

burnoutWat mij altijd opvalt in mijn praktijk, is dat vrijwel alle vrouwen met een burnout ook vastlopen in het volgen van hun hart. Bijvoorbeeld op het gebied van werk, relatie, kinderen, hobby en/of sociale relaties. Ze weten regelmatig diep in hun hart wel wat ze willen, maar durven er (nog) niet voor te gaan.

Zodra zij in de lichaamsgerichte therapie gaan voelen wat ze werkelijk willen en zichzelf meer gaan waarderen, gaan ze al snel hun hart weer volgen en verdwijnen ook de burnout klachten.

Zelf aan de slag

Heb jij ook de wens om je hart te gaan volgen en wil je voor jezelf helder krijgen wat je dan precies zou willen? Probeer dan eens de volgende tips:

  • Schrijfopdracht: Zet een kookwekker en schrijf 10 minuten zonder te stoppen. Ook als je niet weet wat je moet schrijven, dan schrijf je gewoon op wat je denkt, bijv ‘ik weet het even niet’. Blijf in ieder geval doorschrijven. De zin waarmee je je schrijfopdracht begint, is ‘Als ik mijn hart zou volgen, zou ik…..’
  • burnoutCollage: Neem een paar tijdschriften (zoals happinez, flair, vriendin, libelle, margriet, viva) die jou aanspreken. Hou het thema ‘mijn hart volgen’ in gedachten en scheur en knip alles uit wat je aandacht trekt. Dit mogen woorden en plaatjes zijn. Plak deze vervolgens op een groot vel of canvasdoek. Soms heb je dan nog niet helder wat je woorden en plaatjes betekenen. Soms ook wel. Heb je het nog niet helder, dan wordt het meestal in de loop van de weken vanzelf duidelijk.
  • Meditatie: leg je handen op je hart en adem daar bewust naar toe. Doe dit elke dag 5-10 minuten en je krijgt steeds helderder wat voor jou belangrijk is. Je hoeft niet actief aan het volgen van je hart te denken. Ben je niet van het stilzitten? Dan kun je bijvoorbeeld ook af en toe een lange wandeling maken in stilte of creatief bezig zijn. Net wat bij jou past. De rust zorgt er vanzelf voor dat dingen helderder worden.

Wil je toch graag nog wat hulp bij je burnout of het volgen van je hart? Dan ben je van harte welkom in mijn praktijk!

This entry was posted in burnout and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.