Heb jij ook last van een op hol geslagen zenuwstelsel?

Een op hol geslagen zenuwstelsel komt veel voor bij mensen met klachten zoals, vermoeidheid, burn out, slaapproblemen, (langdurige) overprikkeling (bij hooggevoeligheid) en pijnklachten.

Een op hol geslagen zenuwstelsel, de kenmerken:

Zelf had ik jarenlang last van een op hol geslagen zenuwstelsel zonder dat ik het wist. Daarom hieronder alle kenmerken, zodat je kunt kijken of jij er ook last van hebt:

  • een opgejaagd gevoel
  • continu of heel snel alert zijn
  • snel of voortdurend een hoge en snelle ademhaling hebben
  • moeite met concentreren
  • slecht slapen
  • allerlei pijnklachten of algehele stijfheid in je lijf
  • moe zijn
  • snel angstig zijn
  • verminderd zelfvertrouwen
  • slecht werkend immuunsysteem
  • hormonale verstoringen

Hoe komt het?

Ons zenuwstelsel kun je indelen in een bewust en een onbewust deel. Dit onbewuste deel speelt een belangrijke rol met betrekking tot stress.

zenuwstelselEr bestaat namelijke in ons onbewuste zenuwstelsel een gaspedaal (sympaticus) en een rempedaal (parasympaticus). Als je lijf in actie moet komen, zoals bij stress en beweging, dan trap je in feite het gaspedaal in. Dit is nuttig, want dan gaan o.a. je ademhaling en hartslag omhoog. Op het moment dat je dan weer tot rust komt (het rempedaal intrapt), kun je weer bijkomen en gaat juist je spijsverteringsstelsel harder werken om alle benodigde stoffen uit je eten te onttrekken. Normaliter is er dus een balans tussen het gas- en rempedaal

Maar heb je langere tijd last (gehad) van stress, een heftige gebeurtenis meegemaakt, een operatie ondergaan of erge pijn gehad, dan kan het zo zijn dat je zenuwstelsel uit balans raakt. Je lijf blijft dan continu het gaspedaal intrappen en komt dus niet meer tot rust.

Wat kun je eraan doen?

Het is heel belangrijk dat je weer gaat leren om het rempedaal te gebruiken. Aangezien je lijf geneigd is om het gaspedaal in te trappen, kan het langere tijd duren voordat je lijf weer de voorkeur geeft aan het rempedaal als dat nodig is. In eerste instantie zul je dus merken dat je toch telkens weer het gaspedaal intrapt en dit kun je vooral bewust tegen gaan sturen.

Het rempedaal kun je weer activeren door goed met je aandacht in je lijf aanwezig te leren zijn. Dit kun je doen door middel van ontspanningsoefeningen, een rustige ademhaling en aanraking. Verder is het mogelijk om via lichaamsgerichte therapie het zenuwstelsel tot rust te brengen en de blokkades op te heffen. Zodat ook daadwerkelijk de oorzaak wordt aangepakt.

Wil je graag begeleiding of een keer kennismaken, lees dan hier verder.

This entry was posted in Algemeen, burnout, Chronische hyperventilatie, hooggevoeligheid, Hyperventilatie, Psychosomatische klachten, Slaapproblemen, Vermoeidheid and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.