Kinderen en jongeren

Ik vond het heel leuk, ik heb veel geleerd van Leonie.
Ik voel me veel sterker en het gaat nou heel goed op school. (meisje, 8 jaar)

‘Ik ben begonnen omdat ik meer voor mijzelf op wou komen. Ik heb het erg gezellig gehad en ook veel geleerd’. (meisje, 12 jaar)

‘Ik ben met deze individuele begeleiding voor jongeren begonnen, omdat ik een hele goede vriendin op een vervelende manier ben kwijtgeraakt & het werd mij voorgesteld. Ik heb, geloof ik, 6 lessen gevolgd, ongeveer om de drie à twee weken. Ik vond het naast leerzaam natuurlijk ook leuk, Leonie luistert goed naar je en begrijpt je. Het is fijn om je verhaal aan een buitenstaander kwijt te kunnen en hoewel je er in de eerste instantie geen zin en behoefte hierin zal hebben, is het toch verstandig om naar Leonie Kruijt te gaan want ze helpt je echt goed’. (meisje, 13 jr. )

Ik vond de cursus leerzaam want ik weet nu wat ik kan terug zeggen als iemand me pest. Ik voel me sterk als een boom. En niet zo slap als een veertje. En het is leuker als je in een groepje zit, en niet alleen. We hebben ook geknutseld en als afsluiting van de cursus hebben we een plankje door midden geslagen met onze blote handen. Ik voelde me sterk omdat het meteen de eerste keer was gelukt. (meisje van 10 jr)

Reacties van ouders

Beste Leonie, het is er voor mijn gevoel nooit echt van gekomen om jou te bedanken voor de begeleiding van mijn zoon, maar indirect ook voor de steun aan mij in een moeilijke periode. Dat jij zag hoe gevoelig mijn zoon en ik zijn en ook hoe een ander dat soms niet kan begrijpen, steunde mij enorm. Dank je wel voor je authentieke aanwezig zijn. (moeder van een jongen in de basisschoolleeftijd)

Ons kind werd gepest op school en wij waren thuis veel met het verdriet en de boosheid bezig. Toen hij begon met de training van de kleurrijke vlinder (nu praktijk puur zijn) ging het niet meer over pesten en pesters maar over vaardigheden leren om daarmee om te gaan. Het was heerlijk om te voelen dat oplossingen zoeken, rollenspelen en complimenten geven de plaats gingen innemen van klagen en onmacht. Ons kind is vrij jong (9 jaar) en zelfs de meest simpele oplossingen zoals een goede lichaamshouding hielpen om zijn eigenwaarde te versterken. Ons kind neemt deze kennis mee voor de rest van zijn leven. Onze zoon vond het erg leuk om te gaan naar de coaching. De methode sloot goed aan bij de aanpak van onze school en er was goed overleg tussen de kleurrijke vlinder, school en ouders. Wij zijn heel blij dat wij deze stap hebben genomen. (Ouders van een jongen van 9)

Om onze dochter van 12 in groep 8 sociaal wat weerbaarder te maken, hebben we gekozen voor deze individuele training. Dochter heeft er veel geleerd in de vorm van theorie, maar vooral praktijk. Rollenspellen, video-opname over hoe onzekere houding op ander overkomt. Hele bruikbare voorbeelden. Zowel leerkracht op school als wij thuis hebben gezien dat dochter veel dingen ging toepassen en proberen. Dingen lukken niet altijd in één keer, maar voor iedereen is zeker vooruitgang zichtbaar. Groei in zelfvertrouwen en ‘instrumenten’ mee gekregen om weerbaarder te worden. Prettige training voor kind en heldere open communicatie van trainer met ouders. Een aanrader! (Ouders van een meisje van 12)

Ik had nooit gedacht dat het mijn dochter zou overkomen; pesten!
Ik had nooit gedacht dat het mijn dochter niet lukte om voor zichzelf op te komen
Ik had nooit gedacht dat ik mijn dochter voor een weerbaarheidstraining zou opgeven.
Ik had nooit gedacht dat het mijn dochter haar zelfvertrouwen zou teruggeven.
Ik had nooit gedacht dat ik zo trots zou zijn op mijn dochter, toen ze het plankje doormidden sloeg.
Ik had nooit gedacht dat het zo’n effect op ons allebei zou hebben.
Het was geweldig! (Ouders van een meisje van 10)

Sam is drie jaar lang gepest op school. Toen hij voor het eerst naar de basisschool ging was hij 4 jaar, hij was toen een rustig, gebalanceerd en zeer geliefd jongetje. Het pesten op school begon vanaf de eerste dag, ik zag het omdat zijn kleren gescheurd waren, maar Sam vertelde er in het begin niks over. Wel merkte ik dat als hij uit school kwam dat hij eventjes stoom moest afblazen. Daarna herstelde dat zich weer. Hij vertelde nu ook wat er gebeurde op school en dat hij gepest werd. Vaak kwam hij thuis met bulten of geschaafde benen. Sam kreeg nachtmerries en begon in zijn bed en broek te plassen, van een rustig jongetje werd hij hyperactief. De juffrouw schreef met Sam op wat er gebeurde tijdens de pauze om iets aan het pesten te doen. Het pesten werd echter alleen maar erger en iedereen ging mee doen. Sam zei: ‘ze schrijft wel alles op maar dat verandert helemaal niks’. De juffrouw wilde de ouders van de andere kinderen er niet op aanspreken. Tijdens het ophalen van Sam hing er een spanning die ook erg vervelend was, de kinderen waarvan ik wist wat ze in de pauze uitspookten, kwamen altijd als engeltjes naar buiten. Aan de buitenkant leek alles anders. Ik haalde Sam van school af vanwege het feit dat hij nog niet leerplichtig was en hij geen andere schooldag meer verdragen kon. Hij was op en had rust nodig. Sam kwam in deze tussenperiode weer bij: hij stopte met het plassen in bed en werd weer rustig en blij.
Het jaar daarop wilde ik een nieuw begin op een andere school. De eerste week ging goed: hij had meteen 17 vriendjes omdat hij er nog wat van de crèche kende en hij voelde zich zeer gelukkig. Hij zei: ‘mama op deze school zitten geen pestkoppen’. Maar in de tweede week was er een jongetje, dat als Sam aan het spelen was, met zijn vriendje hem elke pauze van achteren plotseling hard op zijn hoofd stompte. De tweede week ging dit vriendje van dat jongetje meedoen. Ik ging naar de juffrouw om het te stoppen maar deze ontkende het omdat dit jongetje, altijd pestte als er niemand oplette, en het dus niet gezien werd. Ik kwam er niet verder mee en de juffrouw begon ook mijn zoontje te pesten wat helemaal uitnodigde voor de rest van de kinderen om dit ook te gaan doen, het is een lang verhaal en alles werd van kwaad tot erger. Sam heeft traumatische ervaringen. Hij dacht dat er nooit meer een einde aan zou komen, en dacht dat hij dood moest. Het jaar daarop werd hij weer gepest wat ook weer begon vanaf de eerste dag.
Toen Sam bij Leonie kwam werd hij door vijf kinderen uit zijn klas gepest, fysiek en geestelijk. Bij Leonie voelt Sam zich op z´n gemak en is open. Hij vertelt haar duidelijk wat er gebeurt in de klas, en hoe de pesters zich gedragen. Er komen oplossingen door te oefenen in de praktijk naar aanleiding van een hoofdstukje theorie. Sam heeft geleerd om zijn eigen grenzen aan te geven zonder over de grenzen van de ander te gaan (hij slaat, schopt of scheldt niet meer terug, maar lost het op een weerbare manier op). Als er een conflict is heeft Sam geleerd de situatie uit te leggen aan de juf. Ook komt hij nu soms voor iemand anders op die gepest wordt. Hij is verbaal sterker geworden en heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Hij heeft van al de pestkoppen vriendjes gemaakt. Het is een mooi en slim jongetje en ik heb er vertrouwen in dat hij zijn weg zal vinden.  Moeder van Sam (7 jaar).

 

Comments are closed.