Faalangst, een handige tip

Faalangst, oftewel de angst om fouten te maken, komt veel voor bij zowel kinderen, jongeren als volwassenen. Deze angst kan een rol spelen bij opleiding/school, werk, maar ook bijvoorbeeld met sporten of in sociale situaties. Vaak heb je er met name last van als je het gevoel hebt dat je goed moet presteren.  Klachten waar je mogelijk last van hebt bij faalangst:

  • faalangstBang zijn om fouten te maken
  • Hoofdpijn of buikpijn krijgen als iets spannend is
  • Moeite hebben om te ontspannen en/of in slaap te vallen ’s avonds
  • Vaak twijfelen aan jezelf en tegen jezelf zeggen dat je dingen niet kan of niet goed genoeg hebt gedaan
  • Bang zijn dat anderen je niet aardig vinden
  • Moeite hebben met nieuwe, onbekende situaties
  • Boos worden op jezelf als iets niet lukt
  • Moeite hebben om met kritiek om te gaan.

Wat kun je doen aan faalangst?

Faalangst valt aan te pakken door middel van het aangaan van de angst in stapjes, door het veranderen van je gedachten, via EFT, en ook door het doen van bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen. Hieronder vind je een fijne ontspanningsoefening.

Een fijne oefening bij faalangst

Een fijne oefening is de fff ademhaling. Bij de fff ademhaling, adem je kort in door je neus (met je schouders ontspannen). Vervolgens adem je lang uit door je mond met een fff klank. Hierdoor gaat je ademhaling vanzelf weer naar je buik. Meestal zit je ademhaling als je bang/gespannen bent, namelijk meer bij je borst. Door deze fff ademhaling een paar keer te doen, bijvoorbeeld 5x achter elkaar, kom je weer wat tot rust.

Nog meer oefeningen leren om om te gaan met faalangst, kijk dan eens bij lichaamsgerichte kindertherapie of lichaamsgerichte therapie.

This entry was posted in Faalangst and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.