Gronden, hoe doe je dat?

grondenKinderen, jongeren en volwassenen krijgen tegenwoordig een heleboel prikkels te verwerken op school en daarbuiten. Denk alleen al aan onze mobieltjes, computers en drukte. Dit zorgt ervoor dat gronden steeds lastiger wordt.

Als je veel prikkels te verwerken krijgt, kom je namelijk steeds meer in je hoofd te zitten, waardoor je sneller een vol hoofd krijgt. Op den duur kan dit onder andere leiden tot minder zelfvertrouwen, vermoeidheid en problemen met concentreren.

Om toch goed in je vel te blijven zitten, is het belangrijk dat jij/je kind regelmatig grondt.

Wat kun je doen om te gronden?

Gronden doe je in feite door alles wat je met je lijf doet, bijvoorbeeld buiten spelen, sporten, creatief bezig zijn, koken en de hond uitlaten.

Verder helpen ontspanningsoefeningen door de dag heen en voor het slapengaan ook om te gronden. Bijvoorbeeld even je lijf voelen van top tot teen (door even bewust bij elk deel van je lijf stil te staan).  Als je hier een dagelijkse gewoonte van maakt, zul je zien dat jij of je kind steeds beter in zijn/haar vel komt te zitten.

Toch nog een beetje hulp nodig bij het gronden of omgaan met je hooggevoeligheid? Kijk dan eens bij :

This entry was posted in hooggevoeligheid and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.