Hooggevoeligheid

Hooggevoeligheid komt voor bij minstens 1 op de 5 vrouwen. 

De meest voorkomende problemen die je kunt ervaren als gevolg van je hooggevoeligheid, zijn:

  • Gevoelig zijn voor stemmingen van anderen
  • Moeite hebben met kritiek of met mensen die toekijken
  • Het lastig vinden om je te ontspannen en/of in slaap te vallen ’s avonds
  • Moeite hebben met de drukte om je heen
  • Veel rekening houden met anderen en daarbij soms jezelf vergeten
  • Je snel zorgen maken
  • Moeite hebben met nieuwe, onbekende situaties
  • Bang zijn om fouten te maken
  • Snel overprikkeld raken, bijvoorbeeld van winkelcentra, werk of opleiding
  • Moeite hebben met loslaten

Maar dat hoeft niet zo te zijn! Stel je voor dat je leert om te gaan met deze gevoeligheid. Het is immers ook een hele mooie kracht als je (hoog)gevoelig bent.

Wat heb je nodig om dit te bereiken? Het beheersen van de onderstaande vaardigheden:

  • rustig kunnen ademhalen en ontspannen
  • je lichaam goed blijven voelen, ook in contact met anderen
  • je kunnen beschermen tegen negatieve indrukken uit je omgeving of ermee om kunnen gaan
  • voor jezelf op mogen en durven komen
  • nee durven zeggen
  • gevoelens kunnen aangeven en ermee omgaan
  • dingen kunnen loslaten
  • goed kunnen gronden

hooggevoeligheidHooggevoeligheid: praktische informatie over de begeleiding

Ik begeleid je individueel  in gemiddeld 6-8 keer een uur. Korter of langer kan natuurlijk ook, dit hangt ook af van wat jij fijn vindt. In deze bijeenkomsten wordt er gewerkt aan wat jij wil leren door middel van aanraking over de kleding heen (haptonomie, lichaamswerk, craniosacraal ontspanning, healing) en lichaamsgerichte oefeningen (ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, haptonomie oefeningen, psychomotorische oefeningen, energetische oefeningen, EFT). Daarnaast maak ik vaak gebruik van gesprek(stherapie), afhankelijk van wat bij jou past. Dit bepalen we in overleg.

De vaardigheden die je leert, kun je daarnaast ook in het dagelijks leven toepassen, zodat ze steeds meer eigen worden. Voorafgaand aan de begeleiding vindt er een intakegesprek plaats. De kosten worden meestal gedeeltelijk vergoed door een groot aantal zorgverzekeraars. Voor de kosten kun je kijken onder vergoedingen.

Wil je beter leren omgaan met je hooggevoeligheid en er weer je kracht van maken, meld je dan hier aan. Ook voor vragen kun je contact met mij opnemen.

Comments are closed.