‘Je moet het gewoon loslaten’

Als je hooggevoelig bent, komt deze opmerking je misschien wel bekend voor. Mij in ieder geval wel:). Maar ik vroeg me altijd af hoe ik dan moest loslaten.

Vaak blijven gedachten in je hoofd rondspoken of heeft een opmerking van iemand je heel erg geraakt en blijf je daarmee bezig. Andere mensen vinden het vervelend voor je (of in het slechtste geval raken ze je verhalen erover zat) en geven als advies ‘je moet het gewoon loslaten‘ of ‘trek het je niet zo aan’.

loslatenWaarschijnlijk vraag je je vooral af hoe je dat dan moet doen. Nou gaan ‘moeten’ en ‘loslaten’ qua uitvoer als niet zo best samen;). Moeten associeer ik tenminste eerder met ‘vasthouden’.

Je vraagt je vast af wat je wel kan doen. Een aantal dingen werken voor mij vaak het beste. Wie weet voor jou ook:

-in plaats van te vechten tegen je gedachten, helpt het vaak om gewoon te voelen wat het met je doet. Waar voel je het in je lijf? Welke emotie voel je? En wat heeft het met je gedaan? Door daar bij stil te staan, zonder het pers├ę te willen veranderen, laat je lijf vaak vanzelf los. Soms gaat dit gepaard met tranen. Sommige mensen hebben een hekel aan tranen. Mogelijk helpt het om je dan te realiseren dat het gewoon een manier van je lijf is om spanning eruit te gooien.

-mocht dat wat je voelt iets zijn wat je niet raakt, maar wat je gewoon hebt overgenomen van de ander, dan helpt gronden meestal ook goed. Heel simpel kun je je gewoon voorstellen dat er vanuit je stuitje een lijn loopt naar het midden van de aarde. En dat je alles aan de aarde geeft. Kun je het niet voor je zien, dan stel je het gewoon: ‘ik maak een verbinding met het midden van de aarde’. Meestal is dat al voldoende.

-een iets ‘vagere’ oefening die je kunt doen, is een roos (of als je een hekel hebt aan rozen, een andere bloem) voorstellen tussen jou en de ander. En je dan voorstellen dat je alles wat niet van jou is, teruggeeft via de roos aan de ander. Vervolgens kun je je nog voorstellen dat je de roos opblaast.

Dingen die meestal niet helpen als je hooggevoelig bent:

-er eindeloos over blijven nadenken. Dan houd je namelijk juist vast. Ga niet boos worden op jezelf dat je er wel over nadenkt, stel dan gewoon vast dat je erover nadenkt, dan wordt het meestal vanzelf wel minder

-zo snel mogelijk oplossingen bedenken. Meestal helpt dat namelijk niet, omdat je hoofd er dan alsnog mee bezig is en de emotie nog blijft zitten. En hoe meer je in je lijf aanwezig bent (ipv puur in je hoofd), hoe sneller je loslaat.

Heb jij nog leuke suggesties die helpen, dan hoor ik ze graag.

Wil je graag wat hulp om te leren loslaten? Lees dan hier verder

This entry was posted in hooggevoeligheid and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.