Veel mensen hebben last van pijn. Vaak is dit van korte duur, maar soms blijven de klachten langer aanhouden of blijven ze terugkomen, zelfs na bijvoorbeeld fysiotherapie. Veel voorkomende pijn is onder andere hoofdpijn, buikpijn en rugpijn. Maar ook andere pijnklachten komen voor. Zeker als je hooggevoelig bent, kun je er veel last van hebben. Dit komt meestal doordat je als hooggevoelig persoon veel meer voelt en dus sneller de signalen uit je lichaam oppikt.

pijn

Waar je mogelijk tegenaan loopt als je last hebt van pijn:

• Dat je moeite hebt om je te ontspannen
  • Veel spanning ervaren in je lijf
  • Dat je gaat piekeren over je pijn en soms ook over andere dingen
  • Een afname van zelfvertrouwen doordat je minder kan dan voorheen en soms ook door reacties uit je omgeving
  • Minder kunnen genieten van fijne dingen
  • Slechter slapen

Maar dat hoeft niet zo te zijn! Stel je voor dat je wat aan je pijn kunt doen.

Wat heb je nodig om dit te bereiken?
Het beheersen van de onderstaande vaardigheden:

• rustig kunnen ademhalen en ontspannen
  • je lichaam goed blijven voelen
  • je grenzen aangeven
  • gevoelens kunnen toelaten en ermee omgaan
  • prikkels kunnen verwerken
  • situaties, gedachten en gevoelens kunnen loslaten

Pijn: praktische informatie over de begeleiding

pijn

Ik begeleid je individueel  in sessies van een uur. In deze sessies wordt er gewerkt aan wat jij wil leren door middel van aanraking over de kleding heen (haptonomie, lichaamswerk, craniosacraal ontspanning, healing) en lichaamsgerichte oefeningen (energetische oefeningen, ademhalingsoefeningen, haptonomie oefeningen, psychomotorische oefeningen, ontspanningsoefeningen, EFT). Daarnaast maak ik vaak gebruik van  gesprek(stherapie), afhankelijk van wat bij jou past. Dit bepalen we in overleg.

De vaardigheden die je leert, kun je ook in het dagelijks leven toepassen, zodat ze steeds meer eigen worden. Voorafgaand aan de begeleiding vindt er een intakegesprek plaats. De kosten worden meestal gedeeltelijk vergoed door een groot aantal zorgverzekeraars. Voor de kosten kun je kijken onder vergoedingen.

Wil je beter leren omgaan met je pijn of de klachten verminderen/oplossen, meld je dan hier aan. Ook voor vragen of een kosteloos kennismakingsgesprek kun je contact met mij opnemen.

Comments are closed.