Sociale vaardigheden en weerbaarheid

Weerbaarheid, oftewel voor jezelf opkomen, is iets wat veel (hoog)gevoelige kinderen en jongeren moeilijk vinden. De grootste uitdaging is om zo te reageren dat anderen rekening met hen houden.

De meest voorkomende problemen van (hoog)gevoelige kinderen  en jongeren zijn:

  • Dat ze het lastig vinden om hun mening te gevenweerbaarheid
  • Dat ze gepest worden of zelf pesten
  • Dat ze geen nee durven zeggen
  • Dat ze bang zijn om fouten te maken
  • Dat ze dingen zwart-wit zien of alleen maar letten op wat ze fout doen
  • Dat ze niet mee durven doen
  • Dat ze snel boos worden, omdat ze onzeker zijn

Maar dat hoeft niet zo te zijn! Stel je voor dat je kind..

  • Met plezier naar school gaat
  • Kan opkomen voor zichzelf
  • Pestgedrag kan stoppen
  • Meer zelfvertrouwen heeft
  • Fouten durft te maken

Wat heeft je kind nodig om weerbaar en sociaal vaardig te worden? Het beheersen van de onderstaande vaardigheden:

  • een weerbare lichaamshouding en een sterke uitstraling
  • rustig kunnen ademhalen en ontspannen
  • weten wie ze zijn, waar ze goed en minder goed in zijn en wat bij hen past
  • omgaan met gevoelens: wat voel ik en wat kan ik doen als ik me niet zo goed voel
  • positief denken
  • nee durven zeggen
  • eigen mening durven geven
  • positief omgaan met anderen
  • omgaan met buitensluiten en weer meedoen
  • omgaan met bedreigen, chanteren en roddelen
  • hulp vragen en durven zeggen wat je nodig hebt
  • sociale vaardigheden, zoals een praatje kunnen maken en vragen kunnen stellen.
  • kunnen reageren op digitaal pesten (indien nodig)
  • verdedigingstechnieken (indien nodig)

Dit kan je kind leren tijdens de begeleiding ‘Kom op voor jezelf!’. Deze begeleiding wordt individueel  gegeven.

Individuele begeleiding: Praktische informatie

Ik begeleid je kind individueel  in gemiddeld 6-8 keer een uur om te leren om voor zichzelf op te komen en indien nodig het pesten te stoppen. In deze bijeenkomsten wordt er gewerkt aan wat je kind wil leren door middel van gesprekken, creatieve oefeningen en lichaamsgerichte oefeningen (aanraking, massage (over de kleding heen), haptonomie, craniosacraal ontspanning, energetische oefeningen, ademhaling, ontspanningsoefeningen, en psychomotorische oefeningen), afhankelijk van wat bij je kind past. Meestal is het zo dat per sessie het eerste half uur bestaat uit aanraken (daar ben je vaak als ouder bij) en het tweede half uur is wat actiever (lichaamsgericht, spel, creatief). Ik werk vaak eerst met aanraking, omdat aanraken ervoor zorgt dat kinderen meer bij hun gevoel komen, steviger in hun lijf komen, meer zelfvertrouwen krijgen, en daardoor ook makkelijker hun eigen oplossingen kunnen vinden. Of je er dit tweede half uur bij bent en ook meedoet, bekijken we even per keer. In het geval van jongeren, werk ik meestal het hele uur met de jongere alleen.

De kinderen/jongeren krijgen daarnaast opdrachten mee naar huis om de geleerde vaardigheden te oefenen in hun dagelijks leven en om hun zelfvertrouwen te bevorderen. De begeleiding wordt vooraf gegaan door een intakegesprek met ouders. Meestal vindt er ook nog een ouderbegeleidingsgesprek plaats tijdens de training (ongeveer na elke 4 sessies). De kosten worden geheel of gedeeltelijk vergoed door een groot aantal zorgverzekeraars. Voor de kosten kun je kijken onder vergoedingen.

Wil je dat je kind beter voor zichzelf leert opkomen of sociaal vaardiger wordt, meld je kind dan hier aan. Ook voor vragen kun je contact met mij opnemen.

Comments are closed.